Akupunktur

Akupunktur i Allerød

Klinik Wellness arbejder med 2 former for akupunktur:
Kropsakupunktur og Øre-Akupunktur.

Akupunktur er to ord sat sammen fra latin. Acus der betyder nål, og punktura der betyder at punktere eller stikke.

Akupunktur er en del af den ”Traditionelle Kinesiske Medicin” (TKM/TCM) og har været brugt i de sidste 4-5000 år.

Lidelser

En akupunktør bliver konsulteret af mange mennesker med mange forskellige symptomer. Det kan for eksempel være smerter, sportsskader, høfeber, astma, migræne, højt blodtryk, psoriasis og mange andre tilstande.

Selvom mange års forskning og praktisk erfaring har vist, at akupunktur effektivt kan hjælpe mod disse lidelser, gør det meget mere end blot at lindre symptomerne.

Filosofien bag akupunktur er at man behandler hele patienten, og derved genopretter balancen i hele kroppen.

Ofte kan det være en rigtig god ide at kombinere den klassiske kropsakupunktur og Øre-Akupunktur, men det beror naturligvis på den individuelle situation, og hvordan akupunktøren har bedømt patientens tilstand.

WHO (Verdenssundhedsorganisationen under FN) har udarbejdet en liste over lidelser, hvor akupunktur er velegnet.

Luftvejssystemet
  • Astma
  • Bronkitis
Forstyrrelser i munden
  • Tandpine
  • Tandkødsbetændelse
  • Smerter efter tandudtrækning
  • Akut og kronisk halsbetændelse
Øjensygdomme
  • Nethinde betændelse
  • Nærsynethed hos børn
  • Betændelse i hornhinden
  • Grå stær (uden komplikationer)
Mave-tarmsystemet
  • Hikke
  • Diarré
  • Tarmslyng
  • Forstoppelse
  • Tarmbetændelse
  • For meget mavesyre
  • Akut og kronisk mavesår
  • Akut betændelse i tolvfingertarmen
  • Spasmer i spiserøret og mavemund
  • Kronisk betændelse i tolvfingertarmen
Nerve-, muskel- og knoglelidelser
  • Gigt
  • Iskias
  • Migræne
  • Hovedpine
  • Tennis albue
  • Diskusprolaps
  • Lændesmerter
  • Frossen skulder
  • Ansigtslammelse
  • Nervelidelser imellem ribbenene
  • Fejlfunktion i blæren
  • Ufrivillig vandladning
  • Følgerne af Polio
    (børnelammelse)
  • Ansigtsnerve smerter
    (Trigeminus neuralgi)
  • Føleforstyrrelser i nerverne lige under huden
  • Miniere´s sygdom
    (svimmelhed og øresusen)
  • Nakke smerter der trækker ned i armen,
    (fx efter piskesmæld)
Andet
  • Lammelse efter slagtilfælde
    (blodprop/hjerneblødning).

Talrige videnskabelige undersøgelser, fra såvel Kina som fra resten af verden viser, at akupunktur har en dybtgående virkning på kroppen og at visse sygdomme kan helbredes fuldstændigt.

Akupunktur er den alternative behandlingsform, der er bedst videnskabeligt undersøgt. Moderne forskere har fundet ud af, at akupunktur indvirker på nervesystemet, blodkredsløbet og de indre (endokrine) kirtler.

Efter behandling på klinikken, er det naturligt, at kroppen begynder at reagere anderledes, end du er vant til.

Disse reaktioner er signaler om, at organismen er begyndt at arbejde på at genoptage sine normale velafbalancerede funktioner og dermed, at behandlingen har sat noget i gang.

Akupunktur
Oftest vil behandlingen resultere i lindring og veltilpashed, men følgende reaktioner er slet ikke unormale:
  • Træthed
  • Prikkende fornemmelse i kroppen
  • Kortvarig utilpashed
  • Kortvarig svimmelhed eller kvalme
  • Stærkt lugtende urin/afføring
  • Midlertidige menstruationsforstyrrelser
  • Midlertidig opblussen af sygdomme og evt. ”gamle”
  • skavanker

Sørg for at hvile meget og drik rigeligt med vand (helst kogt), så de stoffer, der frigøres i organismen, kan blive skyllet ud.

Lægeordineret behandling må ikke ændres eller stoppes uden lægens tilladelse.

Akupunkturens formål

Indenfor Traditionel Kinesisk Medicin tilstræbes det at højne livskvaliteten, forebygge sygdom og genetablere balance. Til dette benyttes nåle, urter, indre øvelser og massage.

Desuden tillægges kostvejledning og livsstilvejledning stor betydning. “Kinesisk medicin”, ofte kaldet (Orientalsk medicin eller Traditionel Kinesisk Medicin) (TKM), omfatter en uhyre mængde af folkemedicinske skikke baseret på mystik.

Man hævder at kroppens livsenergi (qi) cirkulerer gennem 14 kanaler, kaldet meridianer, som har forgreninger med forbindelse til kropslige organer og funktioner.

Sygdom tilskrives en ubalance eller forstyrrelse af qi. Den diagnostiske fremgangsmåde som bruges af TKM udøvere, kan indeholde udspørgning, medicinsk historie, livsstil, observationer (hud, tunge, farve), åndedrætslyde og pulsmåling.

Øre-Akupunktur

Øre-Akupunktur er en metode, hvor der sættes små, tynde, sterile éngangsnåle i ørerne, hvorved der i princippet sker det samme som ved kropsakupunktur.

Der kan også benyttes såkaldte permanåle, til behandlinger, hvor det ønskes at behandlingen skal vare udover ”klinikbehandlingen”.

Øre AkupunkturØre Akupunktur

Det kunne være behandlingsprogrammer som:
  • Tobaksafvænning
  • Vægtregulering
  • Allergi

Afvænningsprogrammerne indeholder også en blodsukkerregulerende kur. Ofte kan det være en rigtig godt ide at kombinere den klassiske kropsakupunktur og Øre-Akupunktur, men det beror naturligvis på den individuelle situation, og hvordan akupunktøren har bedømt patientens tilstand.

Sådan får du akupunktur i Allerød
Klinik Wellness ligger på Torvestrædet 6, 2.sal, i centrum af Allerød.

Du kan finde telefonnummer og email på kontakt siden, eller du kan benytte
Online Booking siden og bestille din næste tid til akupunktur i Allerød.

Book En Tid Her